Question: 

FAQ's Hector & eHealthbox

Answer: 

  Om optimaal gebruik te maken van Hector is het aangeraden om op het einde van de werkdag de computer af te sluiten. Indien het toestel meerdere dagen aanstaat bijvoorbeeld in slaapmodus, zal Hector automatisch afsluiten. Het achtergrondicoon zal dan niet meer zichtbaar zijn. (niet van toepassing bij meerdere gebruikers op een Windowstoestel)

A) Hoe kan ik controleren of de berichten correct verstuurd zijn?

Werd het dossier goed verstuurd naar mijn collega arts? Werd het evaluatiedossier van de handicap goed verstuurd naar de FOD Sociale Zekerheid? Of meer actueel, werd het document met de gegevens voor de barometer audit covid-19 correct verstuurd? 

Controleer de configuratie in CareConnect en Hector via onderstaande handleiding:

Stap 1: werd het bericht correct verstuurd vanuit CareConnect en ontvangen in Hector?

1. Ga in CareConnect General Practitioner via het tandwiel rechtsboven naar Configuratie > Berichten.

2. In de Folder uitgaande berichten worden de berichten geplaatst na het klikken op versturen binnen CareConnect. 

  • Voor Windows toestellen: C:\Hector\TO_SEND
  • Voor MacOS toestellen: /users/shared/hector-data/to_send

3. Open Hector.

4. Selecteer Instellingen > eHealth Credentials en wijzig/Edit.

Een standaardgebruiker (met een gele ster) met een geldig eHealthcertificaat (groen vinkje) moet aangeduid zijn, anders wordt niets verstuurd!

5. Hector moet geconfigureerd zijn om de berichten uit die "Folder uitgaande berichten" op te halen. Check dit via Instellingen > File Interface en Wijzig/Edit.

Controleer de Te versturen folder en pas deze aan naar dezelfde naam zoals:

  • Voor Windows toestellen: C:\Hector\TO_SEND
  • Voor MacOS toestellen: /users/shared/hector-data/to_send

 

Stap 2: werd het bericht correct verstuurd vanuit Hector naar de eHealthbox van de ontvanger?

Het bericht wordt door Hector opgehaald uit de map TO_SEND en zal eerst kort verschijnen in Outbox wanneer Hector bezig is met het versturen. Daarna wordt het bericht in de Uitgaande map geplaatst.

6. Open Hector en selecteer de map Uitgaand in het linker veld.

7. Selecteer Geen filter in het veld indien er meerdere eHealthcertificaten zijn ingeladen in de Hector. Uw verzonden berichten zijn hier te zien.

De status van het bericht:

Uitgaande berichten zullen eerst kort in de TO_SEND map verschijnen. Daarna worden de berichten op de computer bewaard in de SEND map.
Deze maakt Hector automatisch aan. Mislukte verzendingen zullen terug te vinden zijn in de Hector error folder.

In Hector kan u de locatie van de error folder nakijken via:

 

B) Wat doe ik als mijn eHealthbox vol of verzadigd is?

1. Open Hector. Klik dubbel op het achtergrondicoon onderaan rechts (Windows) of bovenaan rechts (MacOS).
2. Hector opent het startscherm en geeft de namen van de zorgverleners weer waarvan een geldig eHealthcertificaat aanwezig is in de geïnstalleerde Hector. Klik uw naam aan.

3. Een melding wordt bovenaan weergegeven. Klik op de "Hier" in die melding om naar het overzicht van de eHealthcertificaten geleid te worden.
4. Een uitroepteken staat bij het eHealthcertificaat waar het probleem optreed. Klik het certificaat aan.
5. Onderaan de pagina wordt de capaciteit van de eHealthbox weergegeven en hoeveel berichten op standby staan (nog moeten opgehaald worden). 
6. Klik op "Geavanceerd". Twee knoppen zullen verschijnen.

7. Klik op de bovenste knop om enkel de binnengehaalde berichten te verwijderen. Dit is een veilige optie aangezien enkel de berichten die al op een toestel werden binnengehaald, verwijderd zullen worden. Klik niet op de onderste knop want die zal alle berichten (al dan niet binnengehaald) verwijderen.

8. Klik op "Ok". 

9. Refresh zowel de browser als Hector zelf (indien nodig meerdere keren).

Opgelet deze actie vraagt wat tijd. Het kan een 15-tal minuten duren vooraleer het resultaat zichtbaar is. Als u merkt dat de berichten opnieuw binnenkomen in CareConnect, zal de configuratie goed ingesteld zijn.

Hector zal nu terug een groen vinkje geven naast het eHealthcertificaat. 

Indien bovenstaande geen oplossing biedt, kan het zijn dat een groot doorgestuurde bijlage de eHealthbox blokkeerd. U dient dan rechtstreeks in te loggen in de eHealthbox om deze bijlages te verwijderen:

10. Klik door op het "eHealth portaal" of ga dus naar https://www.ehealth.fgov.be/nl/patienten en klik rechts bovenaan op "My eHealth". 

11. Meld aan en kies uw profiel:

12. Vink de bestanden aan die te groot zijn vb. grote PMF-bestanden (de grootte van het bestand wordt in het bericht weergegeven) en klik op het vuilbakje.

13. Klik op "Definitief verwijderen".

14. Pas nu zal de capaciteit in de eHealthbox verminderen. Deze kan u links onderaan bekijken. Is deze nog vol? Voer stap 12 en 13 opnieuw uit.

Refresh opnieuw de Hector. De nog niet binnengehaalde bestanden zullen nu terug binnengehaald worden.