FAQ

 
De volgende melding verschijnt na het inladen van het eHealthcertificaat:
 

Controleer de grootte van het eHealthcertificaatbestand. Deze dient minimum 10 kB te bedragen.

Is deze kleiner dan 10 kB dient u stap 2 uit te voeren om de aanvraag te vervolledigen:
Controleer aan de hand van onderstaande handleiding of uw eHealthcertificaat in orde is op het niveau van eHealh.

Controleer via UPPAD uw gegevens door te surfen naar:

1) Scrol naar de ‘Onlinediensten’.
2) Klik op ‘UPPAD’ in het overzicht.
3) Klik op ‘Toegang tot UPPAD’.
 
 
4) Meld aan met uw identiteitskaart of Itsme
 
 
5) Klik op het luikje voor ‘Professionele gegevens’
6) Klik op ‘RIZIV-nummer en accreditering’
7) Het RIZIV-nummer en kwalificatiecode worden vermeld onder de UPPAD. Indien u dit beeld krijgt, is uw eHealthcertificaat nog niet in orde op het niveau van eHealth.
We raden dan aan in dit geval contact op te nemen met eHealth.
Uw gegevens als HAIO zouden op onderstaande manier weergegeven moeten worden:
Indien het inladen van het eHealthcertificaat nog steeds foutmeldingen geeft, raden we aan deze te opnieuw aan te vragen.

 U kan pas inloggen in de nieuwe praktijk als zorgverlener wanneer u het nieuwe RIZIV-nummer eindigend op "004" gekregen hebt!

Bij het verlaten van de praktijk zijn er een aantal stappen om rekening mee te houden:

1. Deactiveer uw account als ‘zorgverlener in opleiding’. 

2. Indien het bestand van uw eHealthcertificaat op een toestel in de praktijk staat, zet deze op een usb-stick om het bestand in te laden in de nieuwe praktijk.
Werd het eHealthcertificaat op een toestel aangemaakt dan kan u deze terugvinden op de C:\gebruikers\naam van de pc\eHealth\keystore


3. Verwijder uw eHealth certificaat uit alle Hectors. Ga naar eHealth Credentials, selecteer uw eHealthcertificaat en klik op 

 Voor de start als zorgverlener in de nieuwe praktijk verwijs ik u door naar de FAQ ‘Hoe voeg ik een nieuwe zorgverlener toe als gebruiker?’

  • Activeren van de MFA
  • Opladen van het eHealthcertificaat in CareConnect, selectie Hub en activatie koppeling Vaccinnet
  • eGMD en koppeling met het labo activeren
  • Activatie eFact en eAttest 
  • eHealthcertificaat in Hector om berichten te versturen en te ontvangen

Activeren van de MFA

Meld een eerste keer in CareConnect aan met uw identiteitskaart. Een venster verschijnt om de MFA of multi-factor authenticatie te activeren.

Al eerder aangemeld in een vorige praktijk?

Dit venster zal niet verschijnen. U kan dus aanmelden met uw mailadres en de 5-cijferige pincode die u koos op voorwaarde dat u als gebruiker onder die praktijknaam kan aanmelden.
Dit geldt dus ook in het geval dat u in meerdere praktijken tewerkgesteld bent die gebruik maken van CareConnect en waar u als actieve gebruiker toegevoegd bent in het gebruikersbeheer.

Opladen van het eHealthcertificaat/ hub/ Vaccinnet

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op Applicatiegebruik.
3. Vink het gebruik van Helena aan. Zo kan u digitaal documenten naar het account van de patiënten sturen op een beveiligde manier.
4. Selecteer de correcte Hub.
5. Voer via Bladeren uw eHealthcertificaat in, vul uw zelfgekozen eHealthwachtwoord in en enter of klik onderaan op Bewaar. Na het invoeren zal die hierboven als "aanwezig" staan.

Het eHealthcertificaat kan u herkennen aan uw geboortedatum als start van de cijferreeks. Dit eHealthcertificaat dient ook een grootte te hebben van 12 kB.

6. Vink de vakjes aan en geef indien u tewerkgesteld bent in een groepspraktijk het VaccinnetID in.
7. Klik op Bewaar.
8. Meld nu af en terug aan zodat een eHealthsessie aangemaakt kan worden.

eGMD/ koppeling met het labo activeren

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op Interfaces.
3. Een zorgverlener kan zich inschrijven voor het eGMD, maar als HAIO voldoet het deze aan te vinken en te bewaren.

4. Hier kan u ook instellen via welk labo u de aanvragen verstuurd en uw gebruikersnaam en wachtwoord ingeven om de connectie te voltooien door te klikken op het hamburgericoon (drie strepen).
Voor de configuratie via ini bestand met het programma, raden we aan met het labo contact op te nemen.

Klik hier voor meer info omtrent eGMD inschrijving en configuratie.

eFact/eAttest activeren als HAIO

1. Klik op Tarificatie.
2. Klik op 
3. Klik op Zorgverlener instellingen.
4. Klik op eFact.
5. Check het RIZIV-nummer en vul het KBO nummer (ondernemingsnummer) van de PO in. Andere velden blijven leeg. Vul ook de UCP code in.
6. Klik op Opslaan.

7. Klik op Algemeen om de afronding van de bedragen in te stellen. Minimum afronden op dichtsbijzijnde 1/20 euro.

Als HAIO zal u de gegevens kunnen opvolgen tot het tabblad ‘Te verwerken’. De HAIO zal ook de geweigerde getuigschriften zien om deze te kunnen aanpassen en opnieuw op te sturen. De PO zal deze ook kunnen zien.
U zal dus niets zien verschijnen onder de tabbladen ‘Te ontvangen’ en ‘Afgewerkt’.

Uw overzichten zullen dus ook onder ‘Afgewerkt’ onder het profiel van de PO terug te vinden zijn.

eHealthcertificaat in Hector inladen om berichten te ontvangen/versturen

1. Klik op Instellingen.
2. Klik op Edit onder eHealth Credentials.

3. Voeg een eHealthcertificaat toe door te klikken op 

4. Voeg het eHealthcertificaat toe, vul het zelfgekozen wachtwoord in gelinkt aan het eHealthcertificaat en klik op Bijwerken.

Voeg ook uw eHealthcertificaat toe in Hector op andere toestellen als u vanaf dat toestel, vanuit CareConnect, berichten wenst te versturen.

Op een nieuw toestel moet de verbinding voor de inkomende en uitgaande berichten nog ingesteld worden. Neem hiervoor contact op met onze helpdesk.

Waarom kan ik mij niet registreren om in te loggen via e-mail en wachtwoord?

Indien u voor het eerst aanmeldt in CareConnect met uw eID en pincode, zal u de pop-up krijgen om de MFA of multi-factor authenticatie of "Corilus Passport" te activeren.

Indien u eerder aangemeld heeft in CareConnect General Practitioner (ook in een andere praktijk) en uw MFA reeds activeerde, zal de pop-up niet verschijnen. U kan dus aanmelden met uw mailadres en de 5-cijferige pincode die u koos op voorwaarde dat u als gebruiker onder die praktijknaam kan aanmelden. Iemand met toegang tot het gebruikersbeheer moet uw gegevens dus toevoegen.

Op de site https://passport.corilus.be/admin/login kan u ook uw gegevens raadplegen en resetten.

Welk e-mailadres en welk gsm-nummer gebruikt wordt en dus gelinkt is aan u als gebruiker van CareConnect, is terug te vinden onder 'Mijn gebruiker'.

Onderaan de pagina vindt u de gegevens terug en is het mogelijk deze aan te passen.

Het eGMD kan enkel door zorgverleners afgesloten worden met kwalificatie 003 of 004. De HAIO sluit deze af in naam van de PO. Het gebruik van eGMD dient wel geconfigureerd te worden voor de HAIO.

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op Interfaces.

3. Een zorgverlener kan zich inschrijven voor het eGMD, maar als HAIO voldoet het deze aan te vinken en te bewaren.
4. Hier kan u ook instellen via welk labo u de aanvragen verstuurd en uw gebruikersnaam en wachtwoord ingeven om de connectie te voltooien.
5. Werkt uw praktijk met een agendasysteem? Dan kan de configuratie hier ingesteld worden. Dan zal de knop Agenda bovenaan verschijnen en zal u de komende afspraken met patiënten te zien krijgen.

 Voer deze actie pas uit bij het verkrijgen van uw nieuw RIZIV-nummer eindigend op "004"!

In dit geval zal het noodzakelijk zijn het licentietype aan te passen. Volg hiervoor volgende stappen:

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op ‘Overzicht’.
3. Selecteer de naam van de HAIO.
4. Klik op het potloodje rechtsonder.

5. Klik op ‘Details aanpassen’.
6. Pas de medische rol aan naar ‘Zorgverlener’.
7. Pas of vul eventueel andere gegevens aan. Indien er nog een licentie beschikbaar is, te zien aan het overzicht, zullen geen facturatiegegevens gevraagd worden.

Indien de HAIO die zorgverlener wordt de plaatst inneemt van een andere zorgverlener dient u eerst de licentie van die zorgverlener te deactiveren (en dus vrij te maken voor de nieuwe zorgverlener). Dit kan in het ‘Overzicht’ onder ‘Gebruikersbeheer’.

8. Accepteer (indien nodig) de voorwaarden en klik op ‘Volgende’.

Pas de configuratie aan onder de tarificatie-instellingen. 

Schrijf u als zorgverlener in voor het gebruik van eGMD via de Configuratie - "Interfaces".

1) Klik op het tandwiel rechts bovenaan.

2) Klik op 'Interfaces'. 

3) Vink aan en klik op 'Inschrijven' om het bankrekeningnummer in te geven waarop u de bedragen omtrent eGMD wenst te ontvangen. Opgelet! bij wijzigingen dient elke mutualiteit apart een mail toegestuurd te krijgen.

4) Voeg toe of pas aan indien nodig.

 

Er start binnenkort een nieuwe HAIO?

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op ‘Overzicht’ onder de titel ‘Gebruikersbeheer’.

De gegevens van de HAIO staan wel al in het overzicht

Is de HAIO al gekend in het overzicht? Selecteer dan de naam van de gebruiker en klik op 

Ga naar "details aanpassen" om de correcte licentie toe te kennen.

Volg verder vanaf onderstaande stap 4.

De gegevens van de HAIO staan niet in het overzicht

Als er een nieuwe HAIO start en u had voordien nog geen HAIO in de praktijk of geen vrije licentie in het overzicht, dan zal u eerst een licentie moeten aankopen voor die nieuwe gebruiker.

De tabbladen ‘Gebruikersbeheer’ en ‘Logboek’ zijn enkel zichtbaar voor een gebruiker als beheerder.

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op ‘Overzicht’ onder de titel ‘Gebruikersbeheer’.
3. Klik op ‘Nieuw’.

4. Pas het gebruikerstype aan naar ‘Zorgverlener in opleiding’.
5. Kies voor Licentie ‘Tijdelijk’.
6. Vul de facturatiegegevens in en de duurtijd van de licentie.
7. Accepteer de voorwaarden en druk op ‘Licentie aankopen en volgende’.

8. Vul alle verplichte velden met een * in om de gebruiker aan te maken.

9. Klik op ‘Bewaar’.

 Trigram staat voor de eerste letter van de voornaam, de eerste letter van de achternaam en de laatste letter van de achternaam.

Opgelet! Licenties voor het gebruik van CareConnect Go Visit is niet mogelijk voor HAIO's enkel voor artsen met kwalificatie 004.

De HAIO zal nu kunnen aanmelden met zijn eID en de bijhorende 4-cijferige pincode.

Om van start te gaan met CareConnect dient de configuratie voor de nieuwe gebruiker nog voltooid te worden. 

  • MFA activeren
  • Opladen van het eHealthcertificaat
  • eGMD activeren
  • eFact/ eAttest activeren
  • Hector configureren en eHealthcertificaat inladen

Meer info

Een eHealthcertificaat is nodig voor optimale communicatie met MyCareNet, eHealth etc.

Een handleiding voor de aanvraag en vernieuwing van uw eHealthcertificaat is ook beschikbaar via de website van eHealth: https://www.ehealth.fgov.be/file/view/5776f4aee8d15d9a87ccbf102a9bbcd6 

Het eHealth-certificaat inladen in CareConnect

Als de aanvraag voltooid is, voegt u het eHealthcertificaat toe in CareConnect. Volg onderstaande stap om deze configuratie te voltooien. 

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op ‘Applicatiegebruik’ onder de titel 'Configuratie'.
3. Verwijder het oude eHealth-certificaat via het 

4. Om het nieuwe eHealth-certificaat in te voegen, klik op ‘Bladeren’.
5. Zoek het nieuwe eHealth-certificaat op uw computer en selecteer het bestand.

 Het eHealthcertificaat bevat een icoon met een sleutel, is minimum 8kB en bevat extensie ‘.p12’.
Let ook op de aanmaakdatum. De laatste cijfers bevatten de dag, het uur en de minuten waarop deze aangemaakt is.

6. Klik op ‘Openen’.
7. Geef uw gekozen eHealth-wachtwoord in. Via het oogje kan u het wachtwoord die u invoerde controleren.
8. Klik op ‘Bewaar’ rechts onderaan.

Start CareConnect opnieuw op. Bij het opstarten zal automatisch een eHealth sessie opgezet worden op basis van het vernieuwde certificaat.

Mijn eHealthcertificaat vernieuwen in Hector

Open Hector via 

Ook op  kan u dubbel klikken om Hector te openen in de browser.

1. Klik op ‘Instellingen’.

2. Klik op ‘Edit’ onder ‘eHealth Credentials’.

 

3. Klik het eHealthcertificaat aan die u wenst te vernieuwen.

4. Klik op ‘Update Certificaat’.

 

5. Geef het eHealthcertificaat in, vul het wachtwoord in en klik op ‘Bijwerken’.