Question: 

Starten met Helena voor de zorgverlener

Answer: 


Helena: Veilig communiceren en digitaal documenten delen met uw patiënten

Vraag je GRATIS startpakket hier aan!

(De)activeer Helena

1. Klik op het tandwiel rechtsboven.
2. Klik op 'Applicatiegebruik'.

3. Vink de extra functionaliteit aan/uit.

4. Klik rechtsonder op ‘Bewaar’.

Informeer uw patiënt

Informeer uw patiënt via een flyer. Ook de poster kan u in de wachtkamer hangen. Deze zijn eenvoudig te downloaden en uit te printen.



Hoe kan de patiënt starten met Helena?
De patiënt heeft drie keuzes:

  • Activatie via Itsme® door de patiënt.
  • Activatie via eID door de patiënt.
  • Activatie via activeringscode (bestaande uit letters en cijfers) door de zorgverlener gegenereerd en 48 uren geldig.

Hoe kan uw patiënt Helena activeren met eID of Itsme®?

Alle info kan u nalezen in onze handleiding.

Hoe een activatiecode genereren voor uw patiënt?

Indien de patiënt niet kan inloggen via eID of Itsme®, is het mogelijk een activatiecode te genereren via uw EMD.

1. Open het dossier van de patiënt.
2. Ga naar het scherm 'Privacy beheer' door dubbel te klikken op 
3. Klik op ‘Registreren’ onder 'Helena: delen met de patiënt'.
4. Wijzig en/of vul gegevens aan zoals het e-mailadres en het gsm-nummer van de patiënt.
5. ‘Genereer een Helena pincode voor deze patiënt.’ Staat aangevinkt.
6. Vink aan: ‘De patiënt is akkoord om medische gegevens via het online platform Helena te bekijken.’
7. Klik op ‘Registreer’.

8. De knop ‘Open Helena’ verschijnt: 
    Ook het icoon  is veranderd in 

9. De Helena activatiecode verschijnt op uw computer in PDF. Deze kan u uitprinten of u kan de code telefonisch/mondeling communiceren met uw patiënt.

10. De patiënt ontvangt een e-mail, maar deze moet niet verplicht bevestigd worden als voorwaarde om in te loggen. 
Er zal GEEN sms-code gestuurd worden. Het gsm-nummer is dus onmiddellijk opgenomen in de Helena-database. Controleer dus zeker of het gsm-nummer correct is.

Wat gebeurt er nog binnen die 48 uren? 

Na 24 uren wordt onderstaande e-mail gestuurd naar de patiënt:

Wat als uw patiënt zich nog niet geregistreerd heeft met de activatiecode binnen de 48 uren?

De patiënt krijgt onderstaande e-mail.
Raadpleeg onze handleiding met de stappen om een nieuwe activatiecode te genereren voor uw patiënt.

Hoe kan uw patiënt na registratie de gepubliceerde documenten bekijken?

Aanmelden via: https://helena.care/
Klikken op:

Hoe uw publicaties op Helena bekijken?

U kunt ook controleren wat u op Helena heeft gepubliceerd. Dit kan via het scherm 'Privacy beheer' door te klikken op